Täältä löydät kaikki
Usein kysytyt kysymykset

Usein kysyttyä

Olemme koonneet vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään eniten. Niistä voit löytää vastauksen myös sinua askarruttavaan asiaan.

Muutto ja sähkösopimus

Olen muuttamassa, milloin minun on ilmoitettava muutosta teille?

Muuttoilmoitus on hyvä tehdä kaksi viikkoa ennen muuttoa. Tarvittaessa saat kuitenkin sähköt nopeammallakin aikataululla olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Muutin uuteen asuntoon, saanko sähköt päälle tänään?

Sähköjen kytkentä riippuu paikallisesta sähköverkkoyhtiöstä. Mikäli huomaat asian arkipäivänä aikavälillä 9.00-16.00, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, niin selvitämme asian. Muina aikoina sinun tulee olla yhteydessä paikallisen verkkoyhtiön vikanumeroon.

Olen vaihtamassa sähkönmyyjää, tuleeko minun irtisanoa nykyinen sopimukseni?

Vaihtaessasi sähkönmyyjää sinun ei tarvitse olla yhteydessä nykyiseen sähkönmyyjääsi. Kun uusi sähkönmyyntisopimuksesi astuu voimaan, niin edellinen sopimus päättyy samalla.

Voiko alaikäinen tehdä sähkösopimuksen?

Alaikäinen ei voi tehdä sähkösopimusta omalle nimelleen. Alaikäisen sähkösopimus tehdään huoltajan nimiin, kunnes alaikäinen täyttää kahdeksantoista vuotta.

Muutan pois Seinäjoelta, voinko olla edelleen asiakkaanne?

Teemme sopimuksia ainoastaan Seinäjoen alueelle, joten valitettavasti muuttaessasi pois Seinäjoelta sinun tulee tehdä sopimus toisen sähkönmyyntiyhtiön kanssa.

Mistä löydän tarvittavat tiedot sähkösopimuksen tekoon?

Sähkösopimuksen tekoon tarvitsemme nimesi, henkilötunnuksesi, yhteystietosi, uuden osoitteesi ja päivämäärän, jolloin sopimuksen tulee olla voimassa.

Miten voin vaihtaa pörssisähköön?

Voit vaihtaa pörssisähkötuotteeseen, jos sinulla ei ole ollut pörssisähkötuotetta edellisen 12 kuukauden aikana. Tee muutos ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0203 35 000 tai voit tehdä pörssisähkösopimuksen verkkosivuillamme täällä.

Miten voin vaihtaa pörssisähkön toiseen tuotteeseen?

Jos pörssisähkö ei olekaan sinun juttusi,  voit vaihtaa pörssisähkösopimuksen toiseen tuotteeseen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0203 35 000. Vaihto takaisin pörssisähkösopimukseen onnistuu uudelleen 12 kuukauden kuluttua.

Kaukolämpö

Mistä kaukolämpölasku muodostuu?

Kaukolämpölasku muodostuu energiamaksusta ja perusmaksusta.

Kuinka paljon maksaa yhden kylmävesikuution lämmittäminen kaukolämmöllä?

Yhden kylmävesikuution lämmittäminen 5 asteesta 58 asteeseen vie energiaa noin 0,06 MWh. Kaukolämpöenergian hinnalla 87,40 €/MWh (Energiamaksu Seinäjoki 1.12.2022) lämmitys maksaa siis noin 5,24 €/m3 (sis. alv 24%). Tämän lisäksi vesikuution kokonaishinnan laskennassa on otettava huomioon myös vesi- ja jätevesimaksut.

Asun paritalossa. Saako kaukolämpölaskun jaettua kulutuksen mukaan ja saako kumpikin asukas oman laskun?

Asukkaat eivät saa omia laskuja, vaan Seinäjoen Energialta tulee yksi kaukolämpölasku liittymää kohden. Lasku on mahdollista jakaa kulutusten mukaan, mutta se vaatii asuntokohtaiset mittarit (lämmitys ja lämmin käyttövesi).

Kuinka lämmintä kaukolämpövesi on?

Kaukolämpöveden lämpötila vaihtelee ulkolämpötilan mukaan 70-115°C välillä.

Mitä tarkoittaa jäähdytys? Entä ominaiskulutus?

Jäähdytys tarkoittaa kaukolämmön meno- ja paluulämpötilan erotusta. Talvella jäähdytys on suurempi kuin kesällä. Jäähdytystä kannattaa seurata: lämpötilaeron pitäisi olla aina vähintään 15°C. Paluuveden lämpötila ei saa missään tilanteessa olla yli 70°C. Mikäli jäähdytys on alle 15°C, voi laitteisto olla vikaantunut ja syy kannattaa selvittää.

Ominaiskulutus tarkoittaa energian kulutusta rakennuskuutiometriä kohden (kWh/m3).

Hanasta tulee vihreää vettä / ojassamme on vihreää vettä, miten toimin?

Vihreä vesi on kaukolämpövettä. Vesi on värjätty, jotta mahdolliset vuodot havaitaan helpommin. Mikäli hanasta tulee vihreää vettä tai näet vihreää vettä maastossa (kaukolämpövuoto), ota yhteyttä kaukolämmön päivystäjään (p. 06 423 1584). Lisätietoja vihreästä vedestä saat tästä linkistä.

Mitä teen, jos lämmintä vettä ei tule?

Tarkista:

  1. lämmönjakohuoneesta onko kaukolämmön venttiilit auki
  2. kaukolämmön painemittareista kaukolämpöverkon paine
    – jos paine-ero on 0 bar, vika on kaukolämpöverkossa, muussa tapauksessa vika on asiakkaan kaukolämpölaitteistossa
  3. onko alueella lämmöntoimituskatko
    -jos toimituskatkosta ei ole ilmoitettu, vika voi olla kaukolämpölaitteistossa

Lisätietoja häiriön sattuessa löydät tästä linkistä.

Mikä on putkilukko?

Putkilukko on seinään upotettava avainpesä, joka mahdollistaa lämmönmyyjän pääsyn kiinteistön tekniseen tilaan. Mikäli tekniseen tilaan/lämmönjakohuoneeseen kuljetaan ulkoa omasta ovesta, on putkilukko järjestettävä kaukolämpösopimuksen mukaisesti. Putkilukkoa ei tarvitse asentaa, mikäli lämmönjakohuoneeseen kuljetaan asuintilojen kautta (vanhat pientalot).

Haluaisin liittyä kaukolämpöön, minkälaisia kustannuksia tähän liittyy?

Kaukolämpöverkkoon liittyessä kustannukset koostuvat liittymis- ja johtomaksusta, putkitöistä ja lämpövaihtimen asennuksesta. Näiden lisäksi kustannuksia tulee kuukausittaisesta energia- ja perusmaksusta.

Kaukolämpölaskurillamme saat selville kaukolämmön liittymismaksut ja arvioidut käyttökustannukset vuodessa (vain pientaloille).

Onko kiinteistömme mahdollista liittää kaukolämpöön?

Liittyminen on yleensä mahdollista, jos kiinteistö on verkon läheisyydessä. Liittyminen vaatii tapauskohtaista tarkastelua, jos kohde ei ole ns. kaukolämpöalueella. Halutessasi voit täyttää tiedustelupyynnön kaukolämmön saatavuudesta asuinalueellasi.

Paljonko lämmönvaihdin maksaa ja myykö/asentaako Seinäjoen Energia niitä?

Vaihtimen hinnat ovat n. 3000 eurosta ylöspäin. Hintaan vaikuttaa vaihtimen tyyppi ja koko.

1.1.2021 lähtien asiakkailla on mahdollisuus ostaa kaukolämpövaihdin myös Seinäjoen Energian kautta.

Lisätiedot Tatu Luoma p. 0207 601 371.

Mikä on johtomaksu?

Seinäjoen Energia rakentaa asiakkaan tontille kaukolämmön liittymisjohdon ja veloittaa siitä hinnaston mukaisen maksun. Johtopituus mitataan tontinrajalta alkaen lyhintä reittiä mittauskeskukselle saakka. Tontinrajalla tarkoitetaan sitä tontin reunaa, missä kaukolämmön runkoputki sijaitsee.

Aion kaivaa tontillani, mistä tiedän lämpöjohdon sijainnin?

Lämpöjohdon sijainnin saat selville soittamalla kaapelinnäytön numeroon. Numeron löydät yhteystiedoista.

Millainen on kaukolämmön polttoainejakauma Seinäjoella?

Biomassan ja hukkalämmön osuus Seinäjoen ja Peräseinäjoen kaukolämmön tuotannosta oli yhteensä 60,2 prosenttia vuonna 2023. Sähkökattilan tuotannon osuus kaukolämmön tuotannosta oli 19 prosenttia. Turpeen osuus aleni edellisvuoden 39 prosentista 18 prosenttiin vuonna 2023 ja öljyn osuus kahdesta prosentista yhteen prosenttiin. Seinäjoen Energian tavoitteena on hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä.

Lisätietoja kaukolämmön tuotannosta löydät tästä linkistä.

Miksi valitsisin uusiutuvan kaukolämmön?

Uusiutuva kaukolämpö on helppo ympäristöteko, joka vaatii sinulta vain sopimustyypin muuttamista uusiutuvaan kaukolämpöön. Valitsemalla uusiutuvan kaukolämmön voit olla varma, että kaukolämpösi on tuotettu uusiutuvilla polttoaineilla ja hukkalämmöllä. Valitsemalla uusiutuvan kaukolämmön pystyt myös vaikuttamaan hiilijalanjälkeesi.

 

Vesi

Mitä vesi maksaa?

Veden arvonlisäverollinen kokonaishinta on 4,99 €/m3. Hinnasta 2,13 € on talousveden ja 2,86 € jäteveden osuutta.

Miten perusmaksu määräytyy?

Perusmaksu määräytyy mittarikoon mukaan. Yleisin käytetty mittarikoko omakotitalossa on < 20 mm.

Paljonko maksaa lämmin vesi?

Lämpimän veden hintaan vaikuttaa kiinteistössä käytössä oleva lämmitysmuoto ja sen hinta. Seinäjoen Energia Oy/ Seinäjoen Vesi toimittaa ja laskuttaa vain kylmää vettä. 

Mikä on veden kovuus?

Seinäjoen vesijohtoveden kokonaiskovuus on 2,7⁰dH tai 0,3-0,5 mmol/l. Ylistarossa kokonaiskovuus on 2,7⁰dH – 3,3 (0,48 – 0,58 mmol/l) ja Peräseinäjoella n. 1,4⁰dH (0,25 mmol/l). Vesi on hyvin pehmeää tai pehmeää, eikä astianpesukoneessa tarvitse käyttää lisäsuoloja. Valmistajan ohjeita on kuitenkin noudatettava.

Paljonko klooria on Seinäjoen vedessä?

Klooria on n. 0,1-0,2 mg/l .

Mikä on veden pH?

Veden pH on noin 8,1.

Paljonko fluoridia on Seinäjoen vedessä?

Fluoridia on noin 0,2 -0,3 mg/l. Talousveteen ei lisätä fluoria, vaan fluoridipitoisuus on vedessä luonnostaan oleva pitoisuus.

Miksi paritalojen täysin erillisten asuntojen vedenkulutusta ei laskuteta erikseen?

Vesilaitos toimittaa yhden liittymän omakotitaloon, paritaloon sekä kerros- ja rivitaloon. Jokaista yhtä liittymää kohden tulee yksi vesimittari, jonka perusteella vesilaitos laskuttaa. Asunto-osakeyhtiöiden huoneistokohtaisten vesimittareiden laskutuksen hoitaa taloyhtiö.

Mistä johtuu vesimittarin lasin alla oleva vesi?

Kyseessä on niin sanottu märkälasimittari, jonka lasin alla on vesivoitelun vuoksi vettä.

Saako vessapaperihylsyt laittaa vessanpönttöön?

Vessanpönttöön ei saa laittaa wc-paperihylsyjä tai kuituliinoja, vaikka niissä olisi flushable –merkintä. Vessapaperi on valmistettu viemärissä hajoavaksi.

Miksi juomavesi on joskus harmaan sameaa?

Veden sameus johtuu yleensä vedessä olevista ilmakuplista. Ilmiö on vaaraton, ja vesi muuttuu melko nopeasti seistessään kirkkaaksi. Ilma poistuu ylöspäin jolloin vesi kirkastuu alhaalta ylös. Jos sameus painuu pohjaan, on kyseessä jokin muu häiriö. Maitomainen sameus näkyy kuumassa vedessä lähes aina.

Kuinka usein vesilasku lähetetään asiakkaalle?

Kuluttaja-asiakasta laskutetaan jälkikäteen neljännesvuosittain.

Kuinka usein vesimittari tulee lukea?

Lähetämme kerran vuodessa vesimittarin luentakortin, jonka jälkeen asiakas ilmoittaa kulutuslukeman kulutuswebin kautta tai postittaa mittariluentailmoituksen.

Kuinka monta tasauslaskua tulee vuodessa?

Pääsääntöisesti asiakkaalle lähetetään yksi tasauslasku, joka perustuu ilmoitettuun lukemaan. Mikäli asiakas haluaa tasauslaskun useammin, voi mittarilukeman ilmoittaa kulutuswebin kautta, esim. neljännesvuosittain.

Mistä johtuu suuri tasauslasku?

Yllättävän suureen tasauslaskuun voi olla syynä esim. vuotavat vesikalusteet tai vuotava vesijohto kiinteistön sisällä. Jos vettä ei käytetä, vesimittarin ei kuuluisi pyöriä. Vesimittarilukema tulee ilmoittaa säännöllisesti vesihuoltolaitokselle.

Kiinteistön omistajan­vaihdos

Olen ostanut tai myynyt kiinteistön, mitä tulisi huomioida?

Kiinteistökaupassa liittymät eivät siirry kiinteistön luovutuksen mukana uudelle omistajalle automaattisesti. Liittymäsopimusten siirrosta kannattaa mainita kauppakirjassa tai tehdä erillinen luovutuskirja. Energiayhtiölle on ilmoitettava liittymien siirrosta hyvissä ajoin, jotta liittymäsopimukset voidaan siirtää uudelle omistajalle.

Kiinteistökaupan yhteydessä Seinäjoen Energialle tulee toimittaa:

  • – kauppakirja
  • – hallinnanmuutospäivämäärä
  • – muutospäivän vesimittarinlukema
  • – uusien asukkaiden määrä
  • – myyjän loppulaskuosoite

Myyjänä on kuolinpesä, miten menetellä?

Kun kiinteistön myyjänä on kuolinpesä, tarvitsemme kauppakirjan lisäksi joko perunkirjan tai perunkirjan osakasluettelon. Kuolinpesän osakkaat hallitsevat yhdessä pesän omaisuutta, joten ilman osakasselvitystä emme voi tehdä muutoksia.

Liittymien omistus vaihtuu avioeron myötä, mitä tulee huomioida?

Mikäli liittymien omistajuus siirtyy vain toiselle osapuolelle avioeron myötä, voi kauppakirjan sijaan toimittaa asiakaspalveluumme ositustodistuksen. Myös liittymien siirtoilmoituksella voi avioerotapauksessa ilmoittaa omistajuuden muutoksesta. Muilta osin tarvitsemme samat tiedot kuin muissakin omistajanvaihdoksissa.

Siirtyykö sähkösopimus automaattisesti uudelle omistajalle kiinteistökaupan yhteydessä?

Sähkösopimus ei siirry automaattisesti uudelle omistajalle kiinteistökaupan yhteydessä. Uusi omistaja voi tehdä sähkönmyyntisopimuksen valitsemansa sähkönmyyjän kanssa.

Laskutus ja maksaminen

Miten muutan laskuni e-laskuksi?

Tutustu verkkopankkisi ohjeisiin ja ota e-lasku käyttöösi omassa verkkopankissasi.

Löydät laskuttajayritystietomme verkkopankistasi seuraavin tiedoin:

  • Seinäjoen Energia Oy / sähkönmyynti
  • Seinäjoen Energia Oy / kaukolämpö
  • Seinäjoen Energia Oy / Seinäjoen Vesi
  • Seiverkot Oy / Verkkopalvelu

Muut tarvittavat tunnistetiedot löydät laskultasi. Halutessasi voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja tilata meiltä e-laskuehdotuksen verkkopankkiisi, jolloin sinun tarvitsee vain käydä hyväksymässä ehdotus verkkopankissasi.  E-laskuehdotuksen voimme lähettää sähkönmyyntisopimukselta ja verkkopalvelusopimukselta.

Miten usein saan sähkölaskun?

Voit valita laskutusväliksi kuukauden tai kolmen kuukauden välein tapahtuvan laskutuksen. Laskutusvälin muutoksesta ei koidu ylimääräisiä kustannuksia. Laskutusvälin muutoksen voit tehdä tällä lomakkeella.

Pörssisähkösopimukset laskutamme aina kuukauden välein.

3 kuukauden välein laskutettaessa laskutusjaksot ovat tammi-maaliskuu, huhti-kesäkuu, heinä-syyskuu sekä loka-joulukuu.

Voinko siirtää laskuni eräpäivää?

Mikäli aikaisemmat laskusi ovat maksettuna, voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää kahdella viikolla Sentti -palvelussamme tai  täyttämällä eräpäivän siirto -lomakkeen. Pidemmistä maksuajoista ja -suunnitelmista voit sopia maksunvalvontamme kanssa puhelimitse 0203 35200 tai sähköpostitse maksunvalvonta@sen.fi.

Voinko valita laskuilleni eräpäivän?

Laskujen eräpäivää ei voi valita, mutta voit aina laskun saatuasi ottaa yhteyttä meihin ja pyytää eräpäivän siirtoa. Asiakaspalvelussa voimme lykätä erääntymättömän laskun eräpäivää kahdella viikolla ja maksunvalvonnassa voitte neuvotella pidemmästä lykkäyksestä.

Sopimukseni on päättynyt, milloin loppulasku tulee?

Lähetämme sähkö-, lämpö tai vesisopimuksen loppulaskun noin kolmen viikon kuluessa sopimuksen päättymisestä.

Miksi sain kaksi eri sähkölaskua?

Sähkön verkkopalvelu ja sähkönmyynti on eriytetty toisistaan. Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan ja valitsemasi sähkön myyjä lähettää oman laskunsa myydyn sähkön osalta.

Sähkönmyynti on vapautettu kilpailulle, mutta verkkopalvelusta vastaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö. Näin ollen sähkön toimitukseen kuuluu aina sekä sähkönmyyntisopimus että verkkopalvelusopimus.

Mikä on verkkopalvelumaksu?

Verkkopalvelumaksulla eli sähkön siirtomaksulla huolehdimme sähköenergian siirtämisestä tuotantolaitokselta asiakkaalle, tarjoamme sähkönkulutuksen mittauksen ja vikapäivystyksen vuoden jokaisena päivänä vuorokauden ympäri sekä rakennamme, uudistamme ja kunnossapidämme sähköverkostoa.

Miksi saan laskun Intrum Oy:lta?

Jos alkuperäinen laskusi on päässyt erääntymään, Intrum postittaa maksuhuomautuksen Seinäjoen Energia Oy:n ja Seiverkot Oy:n puolesta.

Mikäli sinulla on kysyttävää maksumuistutuksesta, perinnästä tai katkaisuvaroituksesta, sinua autetaan Intrumilla.
Intrumin asiakaspalveluun voit ottaa yhteyttä oheisen linkin kautta https://www.intrum.fi/fi/asiakaspalvelu/ota-yhteytta/

Mistä löydän vanhat sähkölaskuni?

Kesäkuun 2021 ja sitä uudemmat laskutiedot löydät Sentti-palveluistamme. Sitä vanhempia laskuja ja laskukopioita voit pyytää asiakaspalvelustamme sähköpostilla asiakaspalvelu@sen.fi tai puhelimitse  0203 35 000.

Miksi sähkölaskuni postitusosoite tai asiakastietoni ovat vaihtuneet, vaikka en ole ollut teihin asiasta yhteydessä?

Suomen vähittäismarkkinoilla on ollut käytössä keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä Datahub helmikuusta 2022 lähtien. Se mahdollistaa sen, että asiakastiedot (esim. nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja postiosoite) ovat yhtenäiset eri sähköyhtiöiden kesken. Jos olet siis ollut toiseen sähköyhtiöön yhteydessä ja asiakastietojasi on päivitetty niin ne ovat päivittyneet samalla myös meille.

Sentti – kulutusseurantapalvelu

Mistä löydän asiakasnumeroni ja käyttöpaikkatunnukseni?

Asiakasnumeron ja käyttöpaikkatunnuksen löydät sopimusvahvistukselta tai viimeisimmältä laskultasi. Voit tiedustella näitä myös asiakaspalvelustamme sähköpostitse asiakaspalvelu@sen.fi, soittamalla numeroon 0203 35 000 tai nettisivujemme chatissa.

En saa tilattua käyttöpaikkatunnusta tai muita rekisteröitymiseen tarvittavia tietoja?

Tarkista, että puhelinnumero alkaa +358 eikä sisällä välilyöntejä. Voi myös olla, että sähköpostiosoite tai puhelinnumero ei vastaa asiakastietojamme. Ole tällöin yhteydessä asiakaspalveluumme sähköpostitse asiakaspalvelu@sen.fi, soittamalla numeroon 0203 35 000 tai nettisivujemme chatissa.

En pääse kirjautumaan Sentti-palveluun, mistä se johtuu?

Sähköpostiosoitteen tulee olla täsmälleen samassa muodossa kuin rekisteröityessä eli isot tai pienet kirjaimet tulee olla oikein. Jos salasana on unohtunut, voit tilata uusimislinkin sähköpostiisi kirjautumissivulta löytyvän linkin kautta. Jos et ole varma käyttäjätunnuksestasi tai salasanasi uusiminen ei onnistu, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miksi palvelussa ei näy aina uusia kulutustietoja?

Toisinaan mittaustietojen saamisessa on viivettä ja sen takia kulutustiedot päivittyvät palveluihin myöhemmin.

Miksi en näe mittaustietoja vartin mittausjaksoissa, vaikka minulla on uusi mittari?

Sentti -palvelussa mittaustiedot näkyvät tunnin mittausjaksoissa. Jos verkkoyhtiösi on vaihtanut mittarin mittausjakson varttiin, voit seurata varttimittaustietoja Datahubin asiakasportaalista.

Miksi tuotannon määrä eroaa paneelien laitteiston näytöllä ja Sentti -palvelussa?

Aurinkopaneelien kokonaistuotannon määrän näet laitteiston näytöltä tai laitetoimittajasi omasta palvelusta. Tuotettu sähkö, jota itse et saa kulutettua, on ylijäämäsähköä ja sen määrää voit seurata Sentti-palvelusta.

Mitä tarkoittaa pientuotannon netotus ja miten se näkyy Sentti-palvelun kulutus- ja tuotantotiedoissa?

Pientuotannon netotus tarkoittaa sitä, että saman mittausjakson aikana tuotettu sähkö ja kulutettu sähkö lasketaan yhteen. Nykyään lähes kaikissa pientuotantokohteissa on käytössä varttimittaus ja varttinetotus.

Senttipalvelussa kulutus- ja tuotantotiedot näkyvät vartin sijasta tunneittain, joten on mahdollista, että palvelussa näkyy saman tunnin aikana sekä kulutusta, että tuotantoa. Tämä johtuu siitä, että tunti pitää sisällään neljä vartin mittausjaksoa, joissa netotus on tehty.

Netotuslaskenta tapahtuu Fingridin Datahub -palvelussa ja Datahubin asiakasportaalista voit seurata varttinetotustietoja.