Symbolikuva, jossa sinisellä pohjalla hehkulamppu

Laskutus ja maksaminen

Seinäjoen Energia Oy laskuttaa sähkönmyyntiä, kaukolämpöä ja vettä. Sähkön verkkopalvelun laskuttajana on Seiverkot Oy. Tunnistat laskun aiheen laskulta löytyvästä symbolista.

Lue lisää sähkön, kaukolämmön ja veden laskutuksista sekä tutustu myös laskujen erilaisiin maksutapoihin sekä maksunvalvontaamme.

 

Sähkönmyyntilaskun tunnistat hehkulampusta

Symbolikuva, jossa sinisellä pohjalla hehkulamppu

Sähkönmyynnin lasku muodostuu käyttämästäsi sähköenergiasta ja perusmaksusta. Laskutetun sähkön määrän ja ajanjakson löydät saamasi laskun erittelysivulta. Sähkönmyynnin laskulle voit valita laskutusväliksi joko 1kk tai 3kk.

 

Kaukolämpölaskun tunnistat lämpömittarista

Symbolikuva, joka kuvaa kaukolämpöä. Vihreällä pohjalla valkoinen mittari

Kaukolämpölasku koostuu energiamaksusta ja perusmaksusta. Kaukolämpö laskutetaan tuntilukemien perusteella eli laskulla on huomioitu kuukauden jokaisen tunnin kulutussummat yhteenlaskettuna. Kaukolämpölaskun laskutusvälinä on 1kk.

 

Vesilaskun tunnistat vesipisarasta

Symbolikuva, jossa sinisellä pohjalla vesipisara

Vesilaskun laskuttajana toimii Seinäjoen Energia Oy / Vesi. Lasku koostuu veden perusmaksusta ja kulutuksesta. Mikäli kiinteistö on liitetty jätevesiverkostoon, tällöin laskutamme myös jäteveden perusmaksua ja kulutusta. Laskutamme vettä neljä kertaa vuodessa, joista useimmiten kolme on arviolaskua ja yksi tasauslasku ilmoitettuun vesimittarilukemaan perustuen. Vesimittarin lukema tulee ilmoittaa vähintään kerran vuodessa. Mikäli haluaa laskun aina todelliseen kulutukseen perustuen, tulisi lukema ilmoittaa meille aina kolmen kuukauden välein (31.3., 30.6., 30.9. ja 31.12. mennessä). Vesilukeman ilmoitat kätevästi Kulutusweb-palvelun kautta. Arviolasku perustuu vuosikulutusarvioon, joka päivittyy aina kun ilmoittaa lukeman meille. Mikäli kiinteistössä on asennettuna etäluettava mittari, tällöin vesilukemaa ei tarvitse ilmoittaa.

 

Sähkön verkkopalvelulaskun tunnistat salamasta ja sähköjohdosta

Seiverkot ikoni, tummansinisellä pohjalla salama ja virtajohto

Seiverkot Oy laskuttaa sähkön verkkopalvelun sekä sähköveron. Verkkopalvelun laskutus perustuu toteutuneeseen kulutukseen tunneittain ja laskultasi näet käyttämäsi sähkön määrän. Laskutusväliksi voit valita joko 1kk tai 3kk. Lisätietoa jakelualueesta ja verkkopalvelulaskusta löydät Seiverkot Oy:n sivustolta.

 

Lue alta asiakkaidemme useimmiten kysyttyjä kysymyksiä koskien laskutusta ja maksamista

Miten muutan laskuni e-laskuksi?

Tutustu verkkopankkisi ohjeisiin ja ota e-lasku käyttöösi omassa verkkopankissasi.

Löydät laskuttajayritystietomme verkkopankistasi seuraavin tiedoin:

  • Seinäjoen Energia Oy / sähkönmyynti
  • Seinäjoen Energia Oy / kaukolämpö
  • Seinäjoen Energia Oy / Seinäjoen Vesi
  • Seiverkot Oy / Verkkopalvelu

Muut tarvittavat tunnistetiedot löydät laskultasi. Halutessasi voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja tilata meiltä e-laskuehdotuksen verkkopankkiisi, jolloin sinun tarvitsee vain käydä hyväksymässä ehdotus verkkopankissasi.  E-laskuehdotuksen voimme lähettää sähkönmyyntisopimukselta ja verkkopalvelusopimukselta.

Miten usein saan sähkölaskun?

Voit valita laskutusväliksi kuukauden tai kolmen kuukauden välein tapahtuvan laskutuksen. Laskutusvälin muutoksesta ei koidu ylimääräisiä kustannuksia. Laskutusvälin muutoksen voit tehdä tällä lomakkeella.

Pörssisähkösopimukset laskutamme aina kuukauden välein.

3 kuukauden välein laskutettaessa laskutusjaksot ovat tammi-maaliskuu, huhti-kesäkuu, heinä-syyskuu sekä loka-joulukuu.

Voinko siirtää laskuni eräpäivää?

Mikäli aikaisemmat laskusi ovat maksettuna, voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää kahdella viikolla Sentti -palvelussamme tai  täyttämällä eräpäivän siirto -lomakkeen. Pidemmistä maksuajoista ja -suunnitelmista voit sopia maksunvalvontamme kanssa puhelimitse 0203 35200 tai sähköpostitse maksunvalvonta@sen.fi.

Voinko valita laskuilleni eräpäivän?

Laskujen eräpäivää ei voi valita, mutta voit aina laskun saatuasi ottaa yhteyttä meihin ja pyytää eräpäivän siirtoa. Asiakaspalvelussa voimme lykätä erääntymättömän laskun eräpäivää kahdella viikolla ja maksunvalvonnassa voitte neuvotella pidemmästä lykkäyksestä.

Sopimukseni on päättynyt, milloin loppulasku tulee?

Lähetämme sähkö-, lämpö tai vesisopimuksen loppulaskun noin kolmen viikon kuluessa sopimuksen päättymisestä.

Miksi sain kaksi eri sähkölaskua?

Sähkön verkkopalvelu ja sähkönmyynti on eriytetty toisistaan. Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan ja valitsemasi sähkön myyjä lähettää oman laskunsa myydyn sähkön osalta.

Sähkönmyynti on vapautettu kilpailulle, mutta verkkopalvelusta vastaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö. Näin ollen sähkön toimitukseen kuuluu aina sekä sähkönmyyntisopimus että verkkopalvelusopimus.

Mikä on verkkopalvelumaksu?

Verkkopalvelumaksulla eli sähkön siirtomaksulla huolehdimme sähköenergian siirtämisestä tuotantolaitokselta asiakkaalle, tarjoamme sähkönkulutuksen mittauksen ja vikapäivystyksen vuoden jokaisena päivänä vuorokauden ympäri sekä rakennamme, uudistamme ja kunnossapidämme sähköverkostoa.

Miksi saan laskun Intrum Oy:lta?

Jos alkuperäinen laskusi on päässyt erääntymään, Intrum postittaa maksuhuomautuksen Seinäjoen Energia Oy:n ja Seiverkot Oy:n puolesta.

Mikäli sinulla on kysyttävää maksumuistutuksesta, perinnästä tai katkaisuvaroituksesta, sinua autetaan Intrumilla.
Intrumin asiakaspalveluun voit ottaa yhteyttä oheisen linkin kautta https://www.intrum.fi/fi/asiakaspalvelu/ota-yhteytta/

Mistä löydän vanhat sähkölaskuni?

Kesäkuun 2021 ja sitä uudemmat laskutiedot löydät Sentti-palveluistamme. Sitä vanhempia laskuja ja laskukopioita voit pyytää asiakaspalvelustamme sähköpostilla asiakaspalvelu@sen.fi tai puhelimitse  0203 35 000.

Miksi sähkölaskuni postitusosoite tai asiakastietoni ovat vaihtuneet, vaikka en ole ollut teihin asiasta yhteydessä?

Suomen vähittäismarkkinoilla on ollut käytössä keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä Datahub helmikuusta 2022 lähtien. Se mahdollistaa sen, että asiakastiedot (esim. nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja postiosoite) ovat yhtenäiset eri sähköyhtiöiden kesken. Jos olet siis ollut toiseen sähköyhtiöön yhteydessä ja asiakastietojasi on päivitetty niin ne ovat päivittyneet samalla myös meille.


Chatin käyttäminen

Jotta pääset käyttämään sivujemme chat-palvelua, tulee sinun ensin hyväksyä tarvittavat evästeet.

Klikkaamalla OK-painiketta pääset hyväksymään evästeet. Sinun tulee hyväksyä vähintään Mieltymykset-luokan evästeet. Tämän jälkeen voit avata chatin.

OK