Symbolikuva, jossa sinisellä pohjalla hehkulamppu

Laskutus ja maksaminen

Seinäjoen Energia Oy:n laskutuksiin ja tilinumeroihin on tullut muutoksia 1.6.2021 lähtien.

Asiakkaat, jotka ovat saaneet sähkölaskun yhteislaskuna Seinäjoen Energia Oy:ltä sähkönmyynnistä ja Seiverkot Oy:ltä verkkopalvelusta saavat jatkossa laskut erikseen. Lue lisää tilinumeromuutoksista täältä

Seinäjoen Energia Oy laskuttaa sähkönmyyntiä, kaukolämpöä ja vettä. Sähkön verkkopalvelun laskuttajana on Seiverkot Oy. Tunnistat laskun aiheen laskulta löytyvästä symbolista.

Lue lisää sähkön, kaukolämmön ja veden laskutuksista sekä tutustu myös laskujen erilaisiin maksutapoihin sekä maksunvalvontaamme.

 

Sähkönmyyntilaskun tunnistat hehkulampusta

Symbolikuva, jossa sinisellä pohjalla hehkulamppu

Sähkönmyynnin lasku muodostuu käyttämästäsi sähköenergiasta ja perusmaksusta. Laskutetun sähkön määrän ja ajanjakson löydät saamasi laskun erittelysivulta. Laskun suuruus vaihtelee toteutuneen sähkönkulutuksen mukaisesti. Sähkönmyynnin laskulle voit valita laskutusväliksi joko 1kk tai 3kk. Suosittelemme laskutustavaksi e-laskua, joka on ekologinen ja turvallinen valinta.

 

Kaukolämpölaskun tunnistat lämpömittarista

Symbolikuva, joka kuvaa kaukolämpöä. Vihreällä pohjalla valkoinen mittari

Kaukolämpölasku koostuu energiamaksusta ja perusmaksusta. Kaukolämpö laskutetaan tuntilukemien perusteella eli laskulla on huomioitu kuukauden jokaisen tunnin kulutussummat yhteenlaskettuna. Tuntiperusteinen laskutus on aiempaa lukemaperusteista laskutusta tarkempi. Uudistuksen myötä kuukauden alku- ja loppulukemat jäävät kaukolämpölaskulta pois. Mikäli tarvitset apua laskun tulkintaan, asiakaspalvelumme auttaa mielellään. Kaukolämpölaskun laskutusvälinä on 1kk.

 

Vesilaskun tunnistat vesipisarasta

Symbolikuva, jossa sinisellä pohjalla vesipisara

Vesilaskun laskuttajana toimii Seinäjoen Energia Oy / Vesi. Lasku koostuu veden perusmaksusta ja kulutuksesta. Mikäli kiinteistö on liitetty jätevesiverkostoon, tällöin laskutamme myös jäteveden perusmaksua ja kulutusta. Laskutamme vettä neljä kertaa vuodessa, joista useimmiten kolme on arviolaskua ja yksi tasauslasku ilmoitettuun vesimittarilukemaan perustuen. Vesimittarin lukema tulee ilmoittaa vähintään kerran vuodessa. Mikäli haluaa laskun aina todelliseen kulutukseen perustuen, tulisi lukema ilmoittaa meille aina kolmen kuukauden välein (31.3., 30.6., 30.9. ja 31.12. mennessä). Vesilukeman ilmoitat kätevästi Kulutusweb-palvelun kautta. Arviolasku perustuu vuosikulutusarvioon, joka päivittyy aina kun ilmoittaa lukeman meille. Mikäli kiinteistössä on asennettuna etäluettava mittari, tällöin vesilukemaa ei tarvitse ilmoittaa.

 

Sähkön verkkopalvelulaskun tunnistat salamasta ja sähköjohdosta

Seiverkot ikoni, tummansinisellä pohjalla salama ja virtajohto

Seiverkot Oy laskuttaa sähkön verkkopalvelun sekä sähköveroa. Aiemmin laskuilla on ollut laskuttajana Seinäjoen Energia. Verkkopalvelun laskutus perustuu toteutuneeseen kulutukseen tunneittain ja laskultasi näet käyttämäsi sähkön määrän. Laskutusväliksi voit valita joko 1kk tai 3kk. Lisätietoa jakelualueesta ja verkkopalvelulaskulta löydät Seiverkot Oy:n sivustolta.

 

Lue alta asiakkaidemme useimmiten kysyttyjä kysymyksiä koskien laskutusta ja maksamista

Miten muutan laskuni e-laskuksi?

Tutustu verkkopankkisi ohjeisiin ja ota e-lasku käyttöösi omassa verkkopankissasi.

Löydät laskuttajayritystietomme verkkopankistasi seuraavin tiedoin:

  • Seinäjoen Energia Oy / sähkönmyynti
  • Seinäjoen Energia Oy / kaukolämpö
  • Seinäjoen Energia Oy / Seinäjoen Vesi
  • Seiverkot Oy / Verkkopalvelu

Muut tarvittavat tunnistetiedot löydät laskultasi. Halutessasi voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja tilata meiltä e-laskuehdotuksen verkkopankkiisi, jolloin sinun tarvitsee vain käydä hyväksymässä ehdotus verkkopankissasi.

Miten usein saan sähkölaskun?

Voit valita laskutusväliksi kuukauden tai kolmen kuukauden välein tapahtuvan laskutuksen. Laskutusvälin muutoksesta ei koidu ylimääräisiä kustannuksia. Laskutusvälin muutoksesta voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 0203 35 00 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@sen.fi.

Voinko siirtää laskuni eräpäivää?

Mikäli aikaisemmat laskusi ovat maksettuna, voit siirtää laskun eräpäivää kahdella viikolla täyttämällä eräpäivän siirto -lomakkeen. Pidemmistä maksuajoista ja -suunnitelmista voit sopia maksunvalvontamme kanssa puhelimitse 0203 35200 tai sähköpostitse maksunvalvonta@sen.fi.

Voinko valita laskuilleni eräpäivän?

Valitettavasti laskujen eräpäivää ei voi valita, mutta voitte aina laskun saatuanne ottaa yhteyttä meihin ja pyytää eräpäivän siirtoa. Asiakaspalvelussa voimme lykätä erääntymättömän laskun eräpäivää kahdella viikolla ja maksunvalvonnassa voitte neuvotella pidemmästä lykkäyksestä.

Sopimukseni on päättynyt, milloin loppulasku tulee?

Lähetämme sähkö-, lämpö tai vesisopimuksen loppulaskun noin kolmen viikon kuluessa sopimuksen päättymisestä.

Mistä löydän vanhat sähkölaskuni?

Löydät aikaisemmat sähkölaskusi Sentti-palvelustamme.