26.1.2021 Klo: 12:25
Kun astuin energiayhtiön viestintäpäällikön saappaisiin yli pari vuotta sitten, oli oloni odottavainen ja äärimmäisen innostunut. Sain aloittaa aivan uuden vakanssin. Edessä oli ja on edelleen, valtavan monipuolinen työkenttä ja mahdollisuus. Energia-alalla minut on täysin yllättänyt sen pitkäjänteisyys, kauaskatseisuus ja valtava suunnitelmallisuus. Jokaisen päätöksen tai asian takana on pitkällinen pohdinta. Useimmat päätökset heijastuvat jopa vuosikymmenten päähän. On siis oltava vahvasti osaamista, sekä myös visionäärin vikaa.
Asiakkaat ovat toimintamme ydin ja heidän vuokseen olemme olemassa. Siksi asiakaslähtöinen toiminta- ja ajattelutapa on kaiken alku ja juuri. Juuri julkaistussa, Adaton teettämässä energia-alan asiakastyytyväisyystutkimuksessa meidät luonnehdittiin seuraavin adjektiivein: asiantunteva, paikallinen, toimiva ja luotettava. Näin te asiakkaat meidät koette ja meidän tehtävämme on olla jokaisen adjektiivin arvoinen, joka päivä.
Olemme seinäjokelaisten oma energiayhtiö, elämme kasvavan kaupungin mukana ja vastaamme omalta osaltamme sen kehittymisestä ja tarpeisiin vastaamisesta. Varmistamme asiakkaidemme arjen sujuvuudesta tarjoamalla hyvinvoinnin perusedellytykset, joita ovat sähkö, lämpö ja vesi. Päivittäisessä kaupunkikuvassa ammattilaisemme näkyvät työmailla vesi-, sähkö ja lämpöverkoston rakentamisessa, saneeraus- ja ylläpitotöissä sekä moninaisissa muissa tehtävissä, joiden luettelemiseen tarvittaisiin aivan oma blogikirjoituksensa. Energia-ala elää ja sykkii 24/7 ja siksi päivystäjämme pitävät huolta kaiken toimivuudesta silloinkin, kun muu kaupunki nukkuu. Asiakaspalvelumme on oma, emmekä ole sitä ulkoistaneet. Asiakkaita palvellaan ihmiseltä ihmiselle, paikallisesti.
Tavoitteemme on olla hiilineutraali vuonna 2030. Matka tähän vaatii valtavasti investointeja, päätöksiä ja katsetta tulevaisuuteen. Julkaisimme viime viikolla sopimuksen kattilahankkeesta Valmetin kanssa, joka on tähän astisen historiamme mittavin. Tällaisten uutisten äärellä tietää, että nyt kuljetaan isoja askelia kohti muutosta.
Viestinnän tarkoitus on tuoda meidät lähelle juuri sinua. Se on ollut itselleni alusta asti missiona, että haluan tuoda sen esiin viestinnässä sen, ettemme ole kivikasvoinen konserni, vaan oikeasti yli sadan ihmisen kokonaisuus, jolla on moninaisia kasvoja ja joka tuntee, elää ja hengittää. Teemme isoja päätöksiä, joiden ohjenuorana on vastuullisuus, ympäristöystävällisyys ja ennen kaikkea, asiakkaidemme arjen sujuvuus. Arkeamme sävyttää koronatilanteestakin huolimatta huumori ja yhteistyö kohti yhteisiä päämääriä. Sen haluan teille välittää päivityksinä, juttuina, tiedotteina ja kuvina, sekä videoina.
Yksi isoin asia, mikä nousi ihan erikseen asiakastyytyväisyystutkimuksessa esiin, oli henkilöstön ystävällisyys. Se olikin mielestäni koko tutkimuksen tärkein anti. Kun tässä olemme onnistuneet, on viestintä ja vuorovaikutus ollut oikeanlaista jokaisessa kohtaamisessa, oli se sitten missä tahansa. SEn tuntee, eikö vaan? Seinäjoen Energia (SE) on sinua varten ja mukana ”elämäsi hetkissä”.
Teija Ahtiainen,
Seinäjoen Energian viestintäpäällikkö
Ps. Löydät meidät kotisivuiltamme www.seinajoenenergia.fi ja www.seiverkot.fi
Somekanaviamme ovat facebook, instagram, linkedIn ja twitter. Meillä on myös uutiskirje sekä asiakaslehtemme Virtaa ilmestyy kahdesti vuodessa (on luettavissa myös kotisivuiltamme).
Kirjoittanut 26.1.2021
Seinäjoen Energia